Sekiranya ada aplikasi 3D cad yang dapat dibandingkan dengan mentega cair halus dan halus, TinkerCAD akan menjadi satu. Sekiranya anda belum mengalaminya, anda mesti. Anda mesti. Aplikasi pemodelan 3D berasaskan web dilengkapi dengan versi baru dan hampir semua perkara yang anda mahukan dan harapkan dalam aplikasi pemodelan 3D yang mudah digunakan. Dan dari penampilannya, mereka telah meletakkan asas untuk aplikasi 3D yang akan datang.

Tinkercad

Versi pertama Tinkercad adalah menakjubkan. Yang ini, lebih-lebih lagi. Keindahan Tinkercad adalah, bukan hanya aplikasi 3D berasaskan web yang responsif, tetapi ia mempunyai fungsi asas yang anda dapati dalam aplikasi 3D lain. Terutama, bagaimana anda berinteraksi dengan geometri. Dalam banyak cara, lebih baik. Ia tentu lebih lancar dan lebih mudah, sehingga saya tertanya-tanya mengapa perisian pemodelan 3D yang lain sangat rumit. Anda mempunyai bentuk asas dan gerakan seret & lepas dengan kawalan ultra halus. Interaksi objek itu indah. Setiap objek mempunyai titik kontrol untuk menyesuaikan ukuran dan orientasi, ditambah terkunci dan skala dengan menggunakan tombol SHIFT. Cukup mudah untuk pemodel pemula dengan cukup untuk membuat pemodel lanjutan berminat.

Mereka lebih fokus pada kemungkinan cetak 3D dengan kemampuan untuk segera menghantar model anda ke Shapeways, imaterialise atau Ponoko. Anda juga mempunyai pilihan untuk memuat turun .stl untuk mencetak atau mengubah sendiri.

Fungsinya seperti ini, ada lebih banyak fitur yang dapat digunakannya. Perkara yang ingin saya lihat ialah menu konteks, pengubah geometri (seperti fillet, chamfers, dll.), Kawalan permukaan dan eksport. Saya tidak syak lagi mereka mempertimbangkan ciri seperti ini dan lebih banyak lagi untuk menggembirakan dan mengejutkan pancaindera 3D kita. Saya juga akan terkejut jika mereka berjaya sepanjang tahun ini tanpa diperoleh. Pasti, mencubanya.

Pengarang

Josh adalah pengasas dan editor di SolidSmack.com, pengasas di Aimsift Inc., dan pengasas bersama EvD Media. Dia terlibat dalam bidang kejuruteraan, reka bentuk, visualisasi, teknologi mewujudkannya, dan kandungan yang dikembangkan di sekitarnya. Dia adalah SolidWorks Certified Professional dan cemerlang dalam jatuh canggung.