Terdapat sangat banyak objek menarik yang boleh anda buat dengan SolidWorks dan banyak cara menarik dan luar biasa untuk ke sana. Beberapa pembaca di Siaran Kombo Ciri Paling Tidak Jelas mempunyai idea yang sangat baik dan saya juga mendapat beberapa melalui e-mel. Lingkaran gila ini, oleh Jeff Mowrey (@idesignhaus di Twitter) daripada Industrial Designhaus, LLC, adalah salah satu daripadanya.

Cara dia menciptanya difikirkan dengan baik. Ada idea bagaimana ia dilakukan?

Ambil tekaan dalam komen dan saya akan siarkan fail untuk anda muat turun. Bagaimana pula dengan ciri dan bahagian jenis heliks dan lingkaran yang lain? Adakah terdapat cara mudah untuk menciptanya dan menggunakannya dalam reka bentuk anda?

Berikut ialah beberapa contoh untuk anda lihat – contoh cara anda boleh mencipta beberapa lingkaran yang kelihatan rumit dalam satu ciri. Oh, dan semua imej yang diberikan di sini... dilakukan dengan Photoview360 – enjin rendering baharu (dari Luxology) yang disertakan dengan SolidWorks 2009 Professional dan Premium. BAGUS.

Sapu Putar Mudah

Cara paling asas dan mudah untuk mendapatkan bentuk yang heliks dan kelihatan kenyal. A Laluan, profil dan sapuan – Putar sepanjang laluan.
sapuan heliks spring solidworks
Muat turun Fail SolidWorks798 Simple Twist Sweep (09kb).

Sapuan Lengkung Bujur

Saya telah menggunakan kaedah ini pada beberapa reka bentuk pencahayaan dan idea untuk bahagian dalam kapal layar VIP. Anda boleh menggunakan lakaran 3D untuk membuat lengkung juga.

Muat turun Fail SolidWorks1263 Oval Curve Sweep (09kb).

Spline Twist Sweep

Anda boleh menggunakan ini untuk bit melengkung pada botol plastik di sekitar kawasan label. Rahsianya ialah menggunakan lengkung kompaun untuk laluan.
sapuan lengkung spring solidworks
Muat turun Spline Twist Sweep (292kb) Fail SolidWorks09

Langkah Sapu Helix

Tangga bulat di SolidWorks. Ini adalah cara cepat dan mudah untuk sampai ke sana.
sapuan tangga bulat solidworks
Muat turun Fail SolidWorks265 Step Helix Sweep (09kb).

Lingkaran Lingkaran Lingkaran Jeff

Sekarang apa yang anda akan gunakan ini ya? Nah, anda boleh menggunakan konsep untuk item dengan jejari yang berkurangan.

Muat turun Fail SolidWorks2770 SpiralSpiralSpiral (09kb).

DITAMBAH!! – Musim Bunga Jam Pasir

Mia, dalam ulasan, bertanya bagaimana anda akan mencipta mata air dalam bentuk jam pasir. Berikut ialah imejnya dan muat turun fail.
heliks spring jam pasir lingkaran
Muat turun Hourglass Spring

Petua untuk lingkaran dan heliks

Heliks atau sapu? – Helix memberi anda lebih kawalan ke atas padang. Heliks boleh meletakkan asas untuk sapuan.
Berakhir dalam Fikiran – Apakah bentuk yang anda cuba capai. Mulakan dengan itu dalam fikiran.
Lakarkan ia – Lengkung pertama yang anda lukis kemungkinan besar adalah laluan yang anda perlukan.
Profil – Curvy? Letakkan berbilang profil pada satah yang berbeza untuk melihat perkara yang membuatkan anda hampir dengan bentuk anda
Twist – Lebih lanjutkan jika perlu. Anda sentiasa boleh memangkas bit.

Cuba gunakan penyapu permukaan jika anda membuat bahagian gentian kaca atau plastik. Jika anda tidak mengetahuinya dengan baik, anda akan mengetahui perkara yang boleh dan tidak berkesan serta perkara yang perlu ditanya. Jangan takut untuk mencuba cara baru yang memudahkannya. Ok, jadi saya akan beralih ke permukaan dan bukannya heliks gila ini, tetapi kadangkala anda perlu menggegarkannya dengan gaya permukaan.

Adakah anda mendapat beberapa model heliks, lingkaran, cantik? Bagaimana cara anda membuatnya?

Pengarang

Josh adalah pengasas dan editor di SolidSmack.com, pengasas di Aimsift Inc., dan pengasas bersama EvD Media. Dia terlibat dalam bidang kejuruteraan, reka bentuk, visualisasi, teknologi mewujudkannya, dan kandungan yang dikembangkan di sekitarnya. Dia adalah SolidWorks Certified Professional dan cemerlang dalam jatuh canggung.